Sunday, December 27, 2009

HINA SANGATKAH JADI PEGUAM?

ceritanya begini...

TYPICAL LAWYER?

seorang kenalan yang baru saya kenal secara kebetulan..pada mulanya beliau ok sahaja..namun satu hari beliau dapat tahu pekerjaan saya ..beliau dapat tahu yang saya ni dahulunya seorang peguam jenayah..saya membela orang yang dituduh membunuh, dituduh mencuri dan merogol. sejak itu, pandangan beliau terhadap saya mula berubah..kalau dahulu, tiap kali saya mengajukan pendapat saya, ataupun tidak bersetuju dgn pendapat beliau, dia katakan saya punya pemikiran yang matang..tidak terikut dgn pendirian org..juga saya merupakan orang yang tegas..punya pendirian tersendiri terhadap setiap perkara

beliau kenal saya bila saya tidak lagi mengendali kes2 jenayah..beliau kenal saya bila saya sudah ceburi dunia ala2 korporat..yang mana setiap patah kata harus dihalusi..walau punya pendirian sendiri, namun periuk nasi harus dijaga,,namun saya tetap orang yang sama..kalau pada fikiran saya ianya tak wajar, maka ianya tetap tak wajar dan saya harus utarakan,..

setelah tahu bidang kerja saya yang dahulu, kenalan saya ini mula berubah pandangan..setiap kali saya mengajukan pertanyaan, ataupun terpaksa memilih untuk tidak bersetuju dengan beliau, cepat sahaja ayat ini dilontarkan..

"typical lawyer, always wants to argue"

saya tidak tahu bagaimanakah typical lawyer itu..sedang dalam bidang kerja saya dahulu, kami di mahkamah bertanya soalan dan kadangkala berselisih pendapat untuk mendapatkan kebenaran.. konsep one answer lead to another memang sangat diguna pakai di mahkamah jenayah..org tua2 pun sll menatayakan, malu bertanya sesat jalan.. mungkin amalan kerja saya yang asyik bertanya demi mendapat kepastian telah terkesan pada karakter saya dalam menjalani amalan idup yang biasa..mungkin ada yang tidak suka, saya pohon maaf..itu cuma diri saya..

untuk menjadi seseorang yang bukan diri saya..maka itu bukan saya..

secara jujur saya katakan...saya tidak pernah berbangga dengan kerjaya saya..pada saya, setiap pekerjaan itu ada kebanggaan masing2..jadi kenapa perlu dikecam seseorang yang bertanya lantaran frasa typical lawyer sering menjadi senjata?

selalu sahaja kita dgr, org kata, to trust a lawyer is the last thing tht he ll do..

atau pun.lawyer is liar..

yang paling teruk adalah...peguam ni tempat nya di neraka..

nauzubillah..mungkin org yang berpendapat begitu jahil tentang hadis..saya juga bukan bijak pandai bab2 agama..tapi sekurang2nya saya tahu ada hadis yang mengatakan bahawa, seorang yang menghakimi itu, apabila dia membuat keputusan yang salah dan dia tahu keputusannya itu salah..maka dia akan mendapat dosa..tapi sekiranya dia telah membuat keputusan yang salah tanpa tahu kekhilafannya itu, maka 1 pahala untuk dirinya..dan sekiranya dia membuat keputusan yg betul, maka 2 pahala untuk dirinya..

mantiknya mudah sahaja disini, yang penting adalah nawaitu..saya masih ingat lagi lidah saya terbelit ketika cuba menghafal maxim ini dalam kelas criminal law beberapa tahun yang lalu..
'Actus reus non facit reum nisi mens sit rea' yang bermaksud, an act without guilty mind is not an offence..

kepada beliau yang suka mengecam peguam jenayah seperti saya..mungkin satu hari nanti anda perlu kan khidmat peguam jenayah..saya tak katakan anda bakal buat jenayah..tapi kemungkinan untuk dituduh itu ada bukan? opsss...jgn kecam saya dulu!!

sila baca semula perkataan yang saya guna..."DITUDUH" itu maksudnya belum dibuktikan lagi..ahh tak mengapalah..mungkin agak sukar bagi sesetengah pihak untuk memahami konsep innocent until proven guilty..saya tak salahkan pihak tersebut..mungkin (sekali lagi perkataan mungkin) dinegara ini konsep tersbeut kurang popular..amalan pemerintah barangkali...

frasa typical lawyer itu mungkin kedengaran jenaka sahaja ditelinga sesetengah pihak..tapi andaikata di ulang2 secara sinikal, mat kool pun boleh jadi panas...cuba gantikan dgn frasa..typical doctor?

doctor yang berhempas pulas berbelas jam dibilik pembedahan, akhirannya pesakit meninggal dunia..doctor pula disalahkan oleh ahli keluarga pesakit..akhirannya..frasa typical doctor dilemparkan.."ahh typical doctor, memang cuai!"...tak ke berapi doctor yang cool dan berhati mulia tu kalau dia dgr kata2 nista mcm tu? sama juga lah dgn peguam yg acapkali disindir dgn frasa itu

kadang2 saya hanya tergelak sahaja apabila kenalan tersebut memerli meggunakan frasa typical lawyer..

pernah saya sekali sahaja saya jawab.."how typical is typical?"

lantas beliau terdiam hingga ke hari ini...

14 tukang karut:

GreenApple said...

urgh isu panas nie... sape yg typical minded nie???? geram...! tp tidak mengapa, kerana sy rasa dia tidak sebijak mana untuk menjadi seorg peguam.. jeles la tuh.. hik hik..

Athena said...

well said, well said!!! ^_^

~salwaredzuan~ said...

epal ijau,
mungkin juga dia pikir dia terlalu bijak untuk jadi seorang peguam?

caffeine addict@ayu,
aku tak pernah merungut...tp tahap kesabaran mmg ade batasnye,,,cewahhhh

mr. eng said...

sabar aje lah dgn perangai org yang sebegitu...u go girl. for all i know, raidah salwa memang tabah, kuat pendirian, walaupun kadangkala beliau cengeng.tapi it is okay to cry..(alamak terkeluar topik)..apa pun, dont give up on your faith, i always believe that lawyers are as good as others..cun plak tu..tapi jual mahal mcm cik salwa ni (keluar topik sekali lagi)


yang tulus,
~typical engineer~

~salwaredzuan~ said...

mr. eng,
thanks singgah n komen..dan saya akui kadangkala saya cengeng..kerana saya juga manusia..

dan satu lagi tuduhan, lawyer jual mahal?

Anonymous said...

xsemua yg jual mahal..but kebanyakannya..but...story u tu..ermmm,ape pedulik ckp org.kita tau ape yg kite buat.semoga tabah sentiasa..just go ahead ya..semoga maju sentiasa..then jaga diri elok2..salam.

Shin Chan Comel said...

kena sabar..biasa la tu mulut manusia kan..

~salwaredzuan~ said...

anon,
bukan jual mahal..masalahnye tak jual langsung..hahaha..anyway, thanks for the advice..insyaallah ladyohara akan terus maju dgn mimpi2 indahnye..

kerol,
baru dgr mulut manusia mengecam lawyer..blm dgr mulut zirafah, kura2 dan nyamuk tiruk yang mengecam lawyer..heheheh

fird said...

from comments on che det's site...

By LadyGAuthor Profile Page on December 28, 2009 11:32 AM

Dear all,

Do you guys realise that most of us think so highly of the LAWYERS?

They are just like anyone else. Pandai? Doctors and engineers lagi pandai la....You all ni tak tau ka kelulusan apa yang perlu untuk these profession ini???

With due respect to all lawyers...the most important is to memorise the cases and the law....and you are a lawyer after 9 months of chambering.

If you can read and understand the Acts..law and read court cases, you are a lawyer in the making already....TRUST ME, I know what I am saying guys............depa gempak saja...dan berlagak lebih macam they know better but No they DO NOT except for the law books they are just like the rest....TRUST ME, I know.

~salwaredzuan~ said...

fird,
"With due respect to all lawyers...the most important is to memorise the cases and the law"

this is another blatant accusation..hahah if memorizing cases n law suffice to make one, a lawyer, then all person with pictographic memories are better than HRH Azlan syah..

should i just trust any person who said "TURST ME,IKNOW"?

hahahah pk lerr sendiri

mr.eng said...

cik salwa,

i beli rumah pakai lawyer. masa ptptn sangkut, i call my lawyer friend..sama gak masa i kena saman, i cari lawyer..i think lawyers are as intelligent as doctors and engineers..

i like lawyers..you are a lawyer..

TRUST ME!!!

lol

[z@ck] said...

Aku respect org yang amik LAW ni because memang terang lagi bersuluh kos ni bukannya senang nak harung..
tmabh2 pula banyak main dgn fakta dsb..

tabik sama lu!

~salwaredzuan~ said...

mr.eng,
biasa laa,..tu masa u nak pakai loyer..time u demam..u cari doctor..time u nk buat pinjaman, u cari banker..like i said, setiap pekerjaan tu ade kebanggannya..

zack,
i pon respek u sbb u respek org lain..dat is how respect to be earned..not by blaming other ppl..anyway, klau dah fly nnt, rerajin laa update ur blog tau

Anonymous said...

mengapa tidak:)

Template by:
Free Blog Templates