Wednesday, June 3, 2009

jauhi perangai bodoh sombong

mase umur 7 tahun dulu, korang masuk darjah satu.belaja mengeja, membaca n mengira smua. blaja melukis, mewarna dan sebagainya...ewahhhh formal plak ayat aku neh. so bila cikgu salina (ni cikgu bm and seni aku masa darjah 1) cakap pisang tu kaler kuning...jgn laa ko nk pepandai p letak kaler biru kat pisang tu. aku tau laa ko kaya leh beli pensel kaler YUNA LUNA yg ade 48 ton warna tu.aku punye dh laa guna pensel kaler cap SWAN je (murah sket dr luna) tu pun 12 batang je n kontot je size dia.

then masa ko darjah 4, bila cikgu aziz (ni cikgu alam dan manusia aku darjah 4 dulu) cakap planet yg plg jauh dgn matahari adalah planet pluto..ko jgn laa nk lawan cekgu aziz n pertikaikan suh cikgu aziz buktikan fakta tersebut.


and bila cikgu johari kata (ni cekgu sejarah aku masa kat smapk) ckp tamadun mesopotamia tu terbentuk disekitar sungai tigris-euphrates tu.. korang pcaya je lah..sbb cekgu joe pon tak pnah pergi kat sungai tigris tu..dia pon cuma baca dr buku sejarah je.. jgn laa pepandai ko nak ckp tamaun mesopotamia tu berasal dr sungai rajang..tak pon sg kajang ke..
tu nama dia bodoh sombong tahap gaban melompat. okeh, aku adalah tiba2 emo..konpem kna kutuk ngn si sidik lagi pasnih.

aku takde hal laa klu ko nk kata tamadun mesopotamia tu berasal dr sg rajang..hatta dr sg gombak sekali pon aku tarak hal..tp kasi laa proof skit to support ur contention.kalo archeologists dh gali2 tapak sejarah tu cakap mesoptamia kat tigris, ko pegi laa gali sg rajang tu plak tu prove yg mesopotamia tu ade kt sana to refute blk..itu pon klu korang leh jumpa laa kesan2 tamadun mesoptamia kt sg rajang tu..silap2 jmp tengkorak org iban..tk pon james brooke nye suku sakat.


aku mmg ade msalah besar skit ngn org yg blagak pandai ni.senang ceta org bodoh sombong laa..dh bodoh, sombong lak tu.haishh..rasa cm nak sepak ngn tunggul kayu balak dari hutan kalimantan tu je...
cerita nye mcm ni.. aku dan bos aku..wahhhhh mcm ade scandal plak..uwekss tak kosa okeh aku nk scandal ngn bos..

bos suh aku g dgn klien utk wat repot. aku dh kata kat bos yg kes tu civil. repot yg dolu2 buat pon polis takmo lyn. kire aku ngn polis ni sekepala laa...we all mengatakan kesitu adalah kes sivil.tp menurut bos aku yg bijaksana, kes itu adalah jenayah.OK FINE ! sbb aku ni kan hanya pencacai di firma tersebut.pencacai terjunior plak tu. maka aku g gak segala balai polis, smp laa ke bukit aman aku redah.kesimpulan dan outcome nye, kes itu tetap sivil! titik noktah. bos aku menalipon n he said he's so upset with me cos i cant convince the police tht the case shd fall under criminal. ayat yg lebih best bos aku ckp
"i bukan tak boleh buat smua tu, tp i just wanna see whther u can do it or not"..
haish...lame excuse. hello encik bos, im not tht stupid to trust tht.. bukit aman tu pon ko tak pnah redah..ade hati mau claim diri jd peguam jenayah terhandal..pooodahcittt.. ade ke suh aku kol dia dr tingkat 13 bukit aman tu.. sah2 laaa henpon segala bagai tak leh bwk naik atas.kna tgl brg aku kat postguard tu.nampak sgt ko tak pnh jejak kaki kat situ..ceh. sedangkan masa scan bag aku bunyik2 pon dia syak aku bwk senjata. bila geledah2 handbag aku, sekali botol pfume daaaaaaa,,,wakakakak..aku nye bedak lak dia ingt henpon sbb bentuk 4 segi.. agak lawak gak laa disitu.


(tapi aku agak ske laa gak g bukit aman tu..sbb leh usha polis2 encem...wakkakakak..)

last2 dia setuju gak nk proceed ikot sivil. hah..ni lagi satu ceta. aku nk file writ skali ngn exparte injunction. nama pon exparte. aku ckp bila dh dpt exparte injunction order, br aku nk serve writ skali ngn order tu,..bleh plak dia bising2 kata aku pepandai je..dia kata setahu dia, once dh file writ, kna serve writ dulu br leh file exparte injunction... nauzubillah...istighfar panjag aku jp dlm bilek dia tu..adusss.. boleh plak dia kata aku pandai2 reka undang2 sendiri..ya ampun.. aku tau laa ko lagik senior drpd aku.. tp adekah seniority should be the benchmark for ur success or to measure ur intelligence? aku agak geram tp aku tahan kan sabo jer..ngn org cm ni lawan mulut tak guna.apatah lagi lawan tgn.. so aku ckp laa kat dia..kalau dia rasa aku main sedap mulot je reka undang2 aku sendiri, biar aku g amek rules of high court kejap..aku mau kasi tunjuk mana aturan yg aku pakai.. bila dh termalu cm tu, boleh laa plak dia ckp dia rushing nk pegi meeting..lenkali tunjuk kat dia..podacit..dasar belagak pandai tp bunguks!


tu laa..lenkali jgn main ckp ikot sedap mulot jer.ko hengat...ko sowang je ade llb? klu ko hebat sgt... pesal ko tk jd je hakim besar malaya trus?
aku ngaku je aku ni bukan bijak sgt..bnyk benda yg i still need to learn frm my seniors.. but theres nothing wrong to learn frm ur juniors. ego sgt... patut org mls mau kijer sama dia..

prinsip idop aku senang je..klu ko dah jahil lagi bongok tentang sesuatu perkara tu.. ko bertaklid lah kepada org yg tahu.. fyi taklid bermasuk blind followers.. contohnya mcm aku yg jahil bab2 agama ni, makanya haruslah aku bertaklid kepada imam-imam mazhab yang 4 tersebut. let say if shafie opined tht al-khamr or arak is haram berdasarkan bahawa ilah pengharaman arak adalah kerana ianya memabukkan, oleh itu setiap minuman yg memabukkan adalah haram. tak kire laa arak dr anggur ke, kurma ker..hatta tapai masam sekalipon.asalkan memabukkan, maka ianya adalah haram!!!!!!!!!! sbb pendapat shafie ni dibuat based on his thorough research... bkn takat hantam saja.


so jgn laa korg pepandai p kata klu arak tu bg kesan mabuk kejap2 or fening2 lalat je, maka hukum dia tak haram. mane dalil ko amek? ape ilah ko pakai plak?

erkk..aku rasa tetiba mcm bg ceramah agama kat sini plak..dr hal budus sumbung dh masok bab imam shafie plak.. heheh..takpe2, sekurang2 nye takde la entry aku ni kosong tanpa pengisian yang mantap...


sekian sahaja luahan perasaan geram aku dan juga tazkirah pendek dr aku..

sekian, terima kasih daun keladi.
assalamualaikum. (hah, wajib jawab neh!)

10 tukang karut:

Nini Jamal said...

tulisan kecik beno..jenuh aku jengil kan mate nk bace..
ok, sy nk komen yer..
jalan cerita ok, penyampaian pon ok
cume watak hero dan heroin tu kasik gah sikit
kalau boleh, amek beberape pelakon extra .. bagi real ..
sekian.
hahaha
(mati aku kene cekik dek emon sbb die ngh bengaang, aku leh buat lawak bangang! kikiki)

amicus curiae said...

waalaikum salam


kesiannnnnnn

~salwaredzuan~ said...

masni,
ko nk jd pelakon extra yg jahat ke watak baik?

afzan,
ko kesian kat aku ke or kesian kat org budus sumbung?

amicus curiae said...

aku tak kesiankan kau.sbb aku tak rasa kau lemah.

aku kesian kat RD la..dah la budus,tak tau diri tu budus,kan dah gelakkan LA sendiri.

~salwaredzuan~ said...

aku br layan gusip ngn sharmini..ahaha..aku ckp ..bos aku ni nk org pgl dia ur higness or ur mejesty everytime kita nak cakap dgn dia..smbl tunduk2 hormat..erkk DAULAT TUANKU..

shueyshoelove said...

boss anda adalah sangat lawak.

~salwaredzuan~ said...

last standing comic..dia salah kerjaya nih...tak pon kna masok i hate my job

Anonymous said...

apala boss kau. tak ke "beng" terserlah... kesian emon.

-minami-

~salwaredzuan~ said...

kasihan bos aku laa min..sbb beng sgt..wakakakak

Nini Jamal said...

emon, aku dah slalu sgt jadik baik, so apa kate ko bg watak jht lak..=p

Template by:
Free Blog Templates