Tuesday, June 30, 2009

DAY 2: PENGALAMAN 'MENGETEH'

aku tak ingat tarikhnya bila. oleh kerana sudah ade locus, maka baru lah master nak bwk aku ikot dia ke court. anyway, locus bermaksud ur legal standing. pada sepanjang masa matan, locus aku adalah sebagai pelatih dalam kamar. contoh lain bagi penggunaaan locus adalah, apabila satu tuntutan hak jagaan anak dibuat di court, locus pemohon harus dikenal pasti tdahulu. adakah locus pemohon sebagai ibu, bapa, nenek atau pon saudara mara. aku saja laa selit2 skit ilmu ni supaya blog ni jd ilmiah skit.tak laa merapu sahaja.

berbalik kepada cerita asal, master bwk aku ikot dia pegi court majistret jenayah 5. ade kes jenayah.sambung bicara. aku tak tahu rupa2nya kes itu adalah kes hangat jugak.melibatkan foreigner yg memperdaya org ramai. nama client dirahsiakan sbb P&C. pengalaman tersebut sgt menarik dan sampai mati aku akan ingt. aku akan ingt perbezaan antara learned counsel dan not-so-learned magistrate. cerita nya lebih kurang begini.

master aku menyatakan pd majistret yg beliau mahu impeach the prosecution witness.

dgn segera majistret tersbeut menjawab,
"you cannot impeach prosecution witness! there is no such thing provided under the law"

aku duduk diseblah master ku..lantas teringat kelas evidence Prof akram dahulu. aku selak2 evidence act 1950 di depan mata tu.. section 145 dan section 155..yes..tak sia2 ilmu prof akram n muzafar syah mallow tu curahkan kat aku. DPP juga sudah cuak melihatkan kekhilafan majistret itu. so dpp pon bgn dan menyatakan bhw such prosiding is allowed under the evidence act...tp beliau pula tidak bwk evidence act.lantas master ku menghulurkan evidence act kepunyaanku yg beconteng sana sini tu kat dpp.

inilah beza learned counsel dan not so learned magistret.learned counsel akan tetap berpegang pada undang2 tak kira lah jika pihak lawan yg mendapatkan keuntungan.so dr sini aku belajar bhw, the duty of the counsel is to assist court in order to implement justice.

lepas habis kes, master bwk p mengeteh. hihih i soka bab nih. sbb sudah menjadi tradisi kami, kalau ade chambee p makan dgn master or senior loyer, maka senior lawyer or master akan bayar. tp skarang, wajib lah aku yg bayar plak klu p mkn dgn my ex- students yg aku jmp kat court...

masa ngeteh tu, ade sorang senior lawyer join kami. beliau adalah kwan pada master aku.tak ingt apa nama dia. aku dgr bos cuma pgl dia raj sahaja. aku senyap aje sbb masih br n mentah nk nyampuk2. tgh2 aku buat2 baca paper, tetiba mr raj tny aku,;

"salwa, u ade tau kaa brapa ur fundamental rights safeguarded by the constitution?"

adoi...subjek constitutional law aku adalah bangang tahap gaban. mana tak nya,,, time kelas prof aziz bari dulu aku bantai tdo tak pon sembang ngn jimbengs aku.so aku cuma snyum2, pandang master aku, n aku bantai je laa ade 10...

then mr raj said;
"nice one.. lucky ur still chambering.so bantai2 pun tada org kata apa. but one fine day u ll bcome a lawyer.this is the very basic thing u shud know. once ur back in the ofc, i hope u cn read article 5-13 of the federal constitution"

pastu dia pndg master aku he said;
"man, u really have to do somthing. she knows nothing and luckily u still have 9 months to train her.. i wish u all the best"

perghhh dalam hati aku rase sgt keji okeh..time tu aku rase nk sorok muka belakang pinggan roti canai yg dah kosong tu je..nampak sgt aku ni sengal dn hampeh gilaa...maka aku pon berkobar2 laa nk prove kan kat mr raj ni yg anggapan dia kat aku adalah meleset dan jauh terpeson sama sekali..kesian master aku. dah laa aku ni chambee first ia..kira2 mcm aku ni baby pertama dia laa.. jadi sejak itu aku dh berteka dan berazam, that one fine day, i ll become one fine lawyer..
gambar hiasan:sesi mengeteh di kantin mahkamah

4 tukang karut:

mslvoe said...

lawa sbenar yea u nie.

~salwaredzuan~ said...

sha,
alamak...u ni alah tgk nih..ke u tulis komen ni smbl mimpi?hehehe anyway thanks ya..i nk nyorok bwh katil jap malu2

Shin Chan Comel said...

amcm ngn mr. raj?dh bjaya buktikn ke?atau masih segan ngn die..ehehe

~salwaredzuan~ said...

kerol,
2 tahun tak cukup..too bad i only have two years...ade rezki, may be akan buat dibelakang tabir sj

Template by:
Free Blog Templates