Monday, June 15, 2009

the white coat vs the black coat


i am a huge fan of grey's anatomy. so season 5 dah lama aired on ntv7..aku marah astro sikit sbb ketinggalan preview GA and desperate housewv. buang karan jer aku bayar mahal2 setiap bulan.. aku soka grey's anatomy sbb ade mc dreamy n mcsteamy..haha gile perv.. boleh? weyy suka hati lah aku nye tv kan.. aku nk tgk sapa2 pon.. heheh tiba2 aku nak emo ni ape hal?


ok, back to the original topic.a fren of mine told me that till now she still cant accept wat criminal lawyers do.. (duhh as if criminal lawyers are the criminal..heck)..

im not saying that crimianl loyer adalah mulia..saya juga tidak kata criminal lawyer adalah keji. setiap pekerjaan itu adalah mulia..kecuali perompak, pembunuh upahan, pelacur kelas atas dan bawahan.. dan pemakan gaji buta (read pekerja yang suka mengulat)..

semalam masa tgk grey's anatomy, aku terfikir sejenak (wahh ayat aku sastera okeh!).. aku ter pk, keji sangat kah kerja aku sebagai criminal lawyer ni? aku bg contoh kat sini..ae dua situasi:-

situasi 1:
berlaku dihospital. Doktor A mempunyai seorang pesakit kanak2 yg memerlukan peminahan organ dgn segera. Doktor B sedang melakukan pembedahan keatas seorang pembunuh bersiri who ll be facing the gallows in the next 5 days. sedang Doktor B berusaha gigih to save the serial killer's life, Doktor A merempuh masuk ke bilik bedah and asked Doctor B to stop the prcedure. Doktor A menyuruh agar Doktor B membiarkan serial killer tersebut mampos mati sahaja memandangkan dia hanya hidup lagi 5 hari before facing gallows.. alasan Doktor A, organ serial killer tersebut adalah padan dgn pesakit kanak2 beliau yg memerlukan pemindahan organ dalam masa 24 jam. Doctor B menolak cadanagn tersbeut dgn menyatakan, he is under oath.. sblm menerima pekerjaan ini, dia telah bersumpah untuk selamatkan nyawa.. tak kira nyawa sesiapa.


situasi 2:
Peguam R mewakili seorang lelaki yang dituduh membunuh bawah 302 penal code.if found guilty, he ll be sentenced to death. lelaki tersbeut has confessed to peguam R tht he killed the victim. reason oing so was not explained. Peguam R dikecam hebat sekali she was accused of helping the culprit to escape frm the gallows

kesimpulan:
muliakah perbuatan doktor B dan kejikah perbuatan peguam R itu? the fact finding is, both doctor B and Peguam R are trying to save the lives of a murderer..

nota kaki:
adakah algojo juga keji kerana membunuh seorang pembunuh yang dijatuhi hukuman gantung samoai mati?

5 tukang karut:

amicus curiae said...

people act according to their conscience, not profession.so its always individual.

member kau tu pun,membuat personal opinion,agak general tapi maybe like everyone else,she misunderstood our profession and individuality.

~salwaredzuan~ said...

kesimpulan nyer..algojo juga pembunuh? hahahaha

o said...

????????

Anonymous said...

sy tidak tahu kamu tp kami telah dipersiapkan dgn kemas untuk menepis apa segala seperti yg didakwa..
dan dlm undang-undang syariah Jenayah Islam juga wujud peguam yang mewakili tertuduh..situasinya sama
dan kite pegang satu islamic legal maxim untuk itu..juga applicable untuk peguambela muslim bg acara kanun jenayah undang-undang sivil..
bersambung...

~salwaredzuan~ said...

anon,
tenkiu...saya setuju sama kamu..mana sambungan nyer?

Template by:
Free Blog Templates